TYP: a1

IMO docenia kobiety

czwartek, 16 grudnia 2021
Hanka Ciężadło

Stara żeglarska tradycja głosi, że „baba” na pokładzie to wyłącznie kłopoty. Obecnie jednak sytuacja się zmienia i  oraz więcej kobiet decyduje się związać swoje życie z morzem (a nie tylko z marynarzem, jak to drzewiej bywało).

Ponieważ jednak panie mają tu nieco pod górkę, choćby z uwagi na stereotypy, IMO postanowiło uhonorować je osobnym świętem i konkretnymi działaniami. Jak to wygląda w praktyce?

Rezolucja IMO

Międzynarodowa Organizacja Morska ONZ przyjęła właśnie rezolucję, ustanawiającą 18 maja Międzynarodowym Dniem Kobiet na Morzu. Co ważne, celem, jaki przyświecał IMO, jest nie tylko docenienie kobiet, które już pracują na statkach, ale też wspieranie rozmaitych działań mających zaowocować w przyszłości.

Zgodnie z założeniami, Dzień Kobiet na Morzu ma do wykonania szereg zadań. Są to:

  • promowanie rekrutacji pań w sektorze morskim,
  • nacisk na zatrzymanie w zawodzie osób już zatrudnionych,
  • podnoszenie rangi kobiet w sektorze morskim.

„Baby” na wodzie - a dlaczego nie?

Jak czytamy w oficjalnych dokumentach IMO, organizacja planuje też mocniej zaangażować się w realizację Celu 5 Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? Krótko mówiąc, jest to szeroko pojęta równość płci na morzu.

Warto zauważyć, że obecnie dysproporcje w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn są ogromne. Według sprawozdania BIMCO/ICS 2021 Seafarer Workforce Report wśród światowej siły roboczej marynarzy panie stanowią zaledwie 1,2% procent. Nic zatem dziwnego, że są one traktowane, jako swojego rodzaju ciekawostka.

Zwiększenie zatrudnienia kobiet w sektorze morskim sprawi, że ich obecność na statkach nikogo nie będzie już dziwić, co z pewnością wpłynie pozytywnie na obie płcie oraz na atmosferę w załodze.

Idzie nowe?

Zaistniała sytuacja jest zapewne efektem uwarunkowań historycznych. Prawda jest taka, że morza niemal od zawsze były zdominowane przez mężczyzn. Wynikało to z prostej przyczyny – była to ciężka praca, która wymagała dużej tężyzny fizycznej.

Obecnie, dzięki elektronice i automatyzacji, argument o słabszej płci traci już rację bytu. Nie ma więc przeszkód, by kobiety pracowały na statkach i wykonywały swoje zadania równie skutecznie i fachowo, co mężczyźni. I trzeba przyznać, że coraz częściej pracują: obecnie zawód marynarza wykonuje dokładnie 24 059 pań. Jest to o 45,8% więcej, niż w 2015 roku.

 

Tagi: IMO, kobiety, Dzień Kobiet, rezolucja, równość, marynarze
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912