TYP: a1

Nie góra lodowa ale pożar przyczyną zatonięcia Titanica?

wtorek, 3 stycznia 2017
Z mediów/MF

Okazuje się, że przyczyną zatonięcia Titanica mogła nie być góra lodowa. Najnowsze badania wykazują, że kadłub statku był już wcześniej poważnie uszkodzony przez pożar, jaki wybuchł znacznie wcześniej na statku. Informacja o pożarze została zatajona przed opinią publiczną.

Titanic

Fot. Wikipedia

Do tak rewolucyjnych wniosków doszedł dziennikarz Senan Molony, od ponad 30 lat badający przyczyny zatonięcia statku. Dziennikarz analizował między innymi zdjęcia statku. Na tych, które zrobiono jeszcze przed wyruszeniem z Southampton zidentyfikował długie na ponad 9 metrów czarne ślady wzdłuż przedniej, prawej strony kadłuba. Tuż za miejscem, w które uderzyła góra lodowa. To tam miał wybuchnąć potężny pożar, który mógł trwać nawet tygodniami. Temperatury, jak podaje Independent, miały wynosić nawet 1000 st Celsjusza a ognia nie było w stanie ugasić kilkunastu mężczyzn.

Ogień na statku miał się pojawić na kilka tygodni przed wyruszeniem okrętu w rejs. Na początku nikt go nie zauważył. Potem, kiedy gaszenie okazało się niemożliwe, szef firmy, która wybudowała Titanica, postanowił o niczym nie mówić pasażerom i wypuścić statek do Nowego Jorku. Ślady pożaru na zewnątrz statku skrzętnie ukryto, a do portu w Southampton Tytanic wpływał uszkodzona burtą zwrócona w stronę morza.

– Rozmawialiśmy z ekspertami specjalizującymi się w metalurgii. Powiedzieli nam, że kiedy tego rodzaju potężne temperatury oddziałują na metal, sprawiają, że staje się kruchy i słabszy nawet o 75 procent – tłumaczy Molony na łamach dziennika Independent. I dodaje, że katastrofa, w której zginęło ponad 1500 osób, była spowodowana „niebywałym połączeniem trzech składników: ognia, lodu i zbrodniczego zaniedbania”.

Najnowsze rewelacje dotyczące zmiany narracji w sprawie przyczyn zatonięcia słynnego liniowca pokazano w noworocznym dokumencie zatytułowanym "Titanic: The New Evidence" wyemitowanym na brytyjskim kanale Channel 4.

 

Tagi: Titanic, katastrofa, Senan Molony, pożar, góra lodowa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 lutego

Do portu w Akrze zawinął "Borobudur", replika starożytnego statku ludów zamieszkujących Indonezję, co potwierdziło tezę, że dzisiejsi budowniczowie nie zapomnieli rzemiosła żeglarskiego. Rejs z Dżakarty trwał 7 miesięcy, a statkiem dowodził Philip Beal.
poniedziałek, 23 lutego 2004
Zmarł nestor polskiego żeglarstwa Zygmunt Twardowski, pracownik Gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu. W latach 1956-1957 był mistrzem Polski w klasie Finn, później prowadził kadrę narodową w tej klasie.
niedziela, 23 lutego 2003
Kpt Krzysztof Baranowski na jachcie "Polonez" opłynął przylądek Horn jako pierwszy polski żeglarz-samotnik.
piątek, 23 lutego 1973
Odbył się w Warszawie pierwszy powojenny, a XV z kolei Sejmik PZŻ; na prezesa PZŻ wybrano Kazimierza Białkowskiego.
sobota, 23 lutego 1946
Urodził się Juliusz Sieradzki, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, uczestnik olimpiady w Kilonii (1936 r.), projektant małych jachtów mieczowych, także jachtu kabinowego "Farys". Konstruktor popularnej Omegi (1942 r.). Był pierwszym mistrzem Polski w klasi
piątek, 23 lutego 1912