TYP: a1

S/y Jagiellonia - historia zaklęta w drewnie

czwartek, 23 lutego 2012
s/y Jagiellonia„To ona jeszcze pływa?” – pytają mniej zorientowani. Tak! I to dookoła Europy. Zbudowany w 1975 roku mahoniowy kecz s/y Jagiellonia, na którym wychowało się kilka pokoleń żeglarzy, przeszedł generalny remont, dzięki czemu jest w pełni sprawny i posiada wszelkie walory niezbędne do bezpiecznej pełnomorskiej żeglugi.

„Jagiellonia” jest jednym z niewielu reprezentantów drewnianej dwumasztowej konstrukcji typu Opal III. Po przebudowie w 1984 roku pokład został podniesiony o 2 planki, w związku z czym jacht jest wyższy niż większość Opali. S/y Jagiellonia to klasyczny drewniany jacht o mahoniowym kadłubie i teakowym pokładzie. Takich jednostek jest w Polsce coraz mniej, nikt już też nie wybuduje w naszym kraju takiego jachtu od podstaw. Prawie nie ma szkutników, którzy by się na tym znali, a koszt - z uwagi na ogromną pracochłonność i cenę użytych materiałów - z łatwością przekroczyłby milion złotych.

Po ponad 30. latach rejsów w różnych zakątkach Europy, konieczny stał się gruntowny remont jednostki. „W 2009 roku jacht ciekł już tak bardzo, że musiał być wyjmowany z wody w Anglii, aby prowizorycznie naprawić przecieki.” – mówi Michał Kwaśny, wicekomandor Krakowskiego Yacht Clubu, armatora „Jagiellonii”. – „Bezpośrednią przyczyną były liczne pęknięcia owręgowania, które powstały w wyniku zmęczenia 36-letnią eksploatacją oraz błędów przy przebudowie w 1984 roku. Po wizycie inspektora PRS na zakończenie sezonu 2009 jacht stracił klasę PRS i pływać już się na nim w zgodzie z przepisami nie dało.”

W 2010 roku Krakowski Yacht Club podjął decyzję o kosztownym remoncie, który decydował de facto o „być lub nie być” jachtu. Podczas prac remontowych, odbywających się w stoczni YachtSpec od listopada 2010 do czerwca 2011 roku, wymieniono 20 wręgów, kilkanaście planek oraz pokład w części dziobowej. Po zakończeniu remontu jacht – tak jak przeszło 30 lat wcześniej – wyruszył w rejs na Morze Śródziemne. Drugi cel „Wyprawy Jagiellonią dookoła Europy” był pragmatyczny - potrzeba wydłużenia sezonu, aby móc spłacić zobowiązania, zaciągnięte w trakcie remontu.

Obecnie jacht znajduje się na Morzu Śródziemnym w drodze do Rzymu. Kolejnymi przystankami na jego trasie będą porty m.in. na Malcie, w Grecji, Turcji, Ukrainie czy Gruzji. Krakowski Yacht Club udostępnia także jednostkę pod czartery. Rejsy na „Jagiellonii” stanowią doskonałą okazję, żeby poczuć niepowtarzalny klimat panujący na klasycznym jachcie z duszą. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.kyc.agh.edu.pl oraz na Facebooku: www.facebook.com/jacht.jagiellonia.

Dane techniczne „Jagiellonii”:

• typ: Opal III
• długość kadłuba: 1420 cm
• szerokość maksymalna: 372 cm
• zanurzenie: 214 cm
• liczba koi: 10
• masa balastu: 4500 kg
• powierzchnia ożaglowania: 80.0 m2
• konstrukcja: drewno - mahoń
• silnik: mercedes 240D (marynizowany)
• GPS
• komputer nawigacyjny z odbiornikiem GPS i AIS
• Navtex
• Prysznic, toaleta


TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936