TYP: a1

Jeden z pierwszych samochodowców na świecie w Gdyni

czwartek, 9 lutego 2017
Z mediów/MF

W Gdyni zawitał niecodzienny gość. To jeden z dwóch pierwszych w świecie samochodowców i jednocześnie  jeden z nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG.

[t][/t] [s]UECC[/s]

Zamówienie na budowę dwóch samochodowców z dwupaliwowym napędem głównym, czyli z silnikami wysokoprężnymi, w których można spalać paliwo gazowe i ze zbiornikami paliwowymi na LNG złożono w marcu 2014 roku. Złożył je operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji . Statki zbudowano w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącej do spółki zawiązanej przez japońską Kawasaki Heavy Industries i China Ocean Shipping (Group) Company.
 

Pierwszy statek został przekazany przez stocznię 29 września i ochrzczony 21 listopada 2016 roku. Druga jednostka - Auto Energy - przekazana 29 listopada, została ochrzczona 7 lutego w szwedzkim Malmö. Dzień później statek zawinął do Gdyni cumując przy Nabrzeżu Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego - BCT. Przywiózł około 100 samochodów osobowych, większe pojazdy specjalistyczne oraz drobnicę.

Auto Energy ma 181 metrów długości i 30 metrów szerokości. Może być eksploatowany na Bałtyku przez cały rok. Na 10 pokładach zmieści  do 3800 samochodów. Ma też zewnętrzną rampę skośną, która umożliwia załadunek i wyładunek ładunków do 160 ton.

Systemy napędowe dwóch nowych statków mogą być zasilane zarówno paliwem gazowym, jak i ciężkim lub olejem napędowym. To pierwsze na świecie samochodowce z napędem LNG. Pojemność zbiorników paliwowych pozwala na odbycie 14-dniowej podróży między portami Bałtyku i Morza Północnego wyłącznie na paliwie gazowym. Skroplony gaz ziemny jest uważany za najczystsze i najbardziej przyjazne środowisku paliwo kopalne.

 

Tagi: samochodowiec, Auto Energy, LNG
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 listopada

Francis Joyon na trimaranie IDEC wyruszył z Brestu samotnie w okołoziemski rejs z zamiarem pobicia rekordu Ellen MacArthur; zameldował się na mecie po 57 dniach żeglugi, poprawiając poprzedni rekord o dwa tygodnie.
piątek, 23 listopada 2007