W Gdyni zawitał niecodzienny gość. To jeden z dwóch pierwszych w świecie samochodowców i jednocześnie jeden z nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG.
Zamówienie na budowę dwóch samochodowców z dwupaliwowym napędem głównym, czyli z silnikami wysokoprężnymi, w których można spalać paliwo gazowe i ze zbiornikami paliwowymi na LNG złożono w marcu 2014 roku. Złożył je operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji . Statki zbudowano w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącej do spółki zawiązanej przez japońską Kawasaki Heavy Industries i China Ocean Shipping (Group) Company.
Pierwszy statek został przekazany przez stocznię 29 września i ochrzczony 21 listopada 2016 roku. Druga jednostka - Auto Energy - przekazana 29 listopada, została ochrzczona 7 lutego w szwedzkim Malmö. Dzień później statek zawinął do Gdyni cumując przy Nabrzeżu Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego - BCT. Przywiózł około 100 samochodów osobowych, większe pojazdy specjalistyczne oraz drobnicę.
Auto Energy ma 181 metrów długości i 30 metrów szerokości. Może być eksploatowany na Bałtyku przez cały rok. Na 10 pokładach zmieści do 3800 samochodów. Ma też zewnętrzną rampę skośną, która umożliwia załadunek i wyładunek ładunków do 160 ton.
Systemy napędowe dwóch nowych statków mogą być zasilane zarówno paliwem gazowym, jak i ciężkim lub olejem napędowym. To pierwsze na świecie samochodowce z napędem LNG. Pojemność zbiorników paliwowych pozwala na odbycie 14-dniowej podróży między portami Bałtyku i Morza Północnego wyłącznie na paliwie gazowym. Skroplony gaz ziemny jest uważany za najczystsze i najbardziej przyjazne środowisku paliwo kopalne.
Tagi: samochodowiec, Auto Energy, LNG