W Brazylii można. I tak, wiemy: nie ma łodzi podwodnych, są tylko okręty. W tym jednak przypadku nie ma to znaczenia, ponieważ lotniskowiec, o jakim mowa, został po prostu zatopiony. A wcześniej rozstrzelany. Za to taka kara? I co na to środowisko? Zaraz (prawie) wszystko stanie się jasne…
"The sinking of the aircraft carrier Sao Paulo throws tons of asbestos, mercury, lead and other highly toxic substances into the seabed," Greenpeace said in a statement. It accused #Brazil's Navy of neglecting the protection of the oceans.” https://t.co/MohnAEvCCb
— ????????????Mike Dowling- Climate Action NOW! (@MeckeringBoy) February 7, 2023
Takie rzeczy tylko w Brazylii
Należący do brazylijskiej marynarki wojennej lotniskowiec Sao Paulo wcześniej służył we Francji. Wszedł do służby w 1963 roku i nosił imię marszałka Focha jednak w 2000 roku został sprzedany Brazylii i przemianowany na São Paulo. Od pewnego czasu okręt był w kiepskim stanie. W końcu ktoś doszedł do wniosku, że czas na remont, bo inaczej będzie nieszczęście.
Niestety w trakcie remontu stwierdzono, że stan techniczny jednostki i tak był mocno przeszacowany: statek nie nadawał się nie tylko do naprawy, ale nawet do bezpiecznego odholowania celem przerobienia na żyletki. W trakcie prac konserwacyjnych odkryto: "nowy wyłom na statku, wzrost poziomu zalania i korozję, która była większa w porównaniu z inspekcją przeprowadzoną cztery miesiące wcześniej”. Krótko mówiąc, trup. Co więcej, Turcja, która początkowo miała zająć się utylizacją jednostki, zmieniła zdanie i odmówiła współpracy w tym zakresie. Dlaczego?
Pływający azbest
Jak już wiemy, jednostka weszła do służby na początku lat 60. XX wieku – a nie był to czas, kiedy ktoś przejmowałby się ekologią czy tak nieistotnymi kwestiami, jak zdrowie. Nic zatem dziwnego, że w ścianach lotniskowca znajdowały się znaczne ilości azbestu, który – poza tym, że jest rakotwórczy – ma też świetne właściwości wygłuszające i termoizolacyjne.
Co można zrobić z niepływalnym złomem wypełnionym azbestem i – jeśli wierzyć ekspertom – wieloma innymi ciekawymi komponentami, jak rtęć, ołów, smary...? Właściciel jednostki, czyli marynarka wojenna Brazylii, nie miał wątpliwości: zatopić. Co prawda brazylijska minister środowiska Marina Silva stanowczo sprzeciwiła się takim pomysłom, ale kto by tam słuchał cywila; w dodatku kobiety.
Wielkie zatapianie
Ostatecznie lotniskowiec został więc zatopiony w Atlantyku u północno-wschodniego wybrzeża Brazylii. I to pomimo protestów ze strony ekologów, lokalnych prokuratorów i społeczności międzynarodowej; o pani minister nie wspominając. Greenpeace nazwało tę akcję "największym naruszeniem umów dotyczących chemikaliów i odpadów, jakiego kiedykolwiek dopuścił się konkretny kraj".
Marynarka wojenna Brazylii nie miała jednak wątpliwości, że to wspaniały pomysł. Ostatecznie lotniskowiec spoczął więc na głębokości 5 tysięcy metrów w odległości około 350 kilometrów od brzegu.
Dla usprawiedliwienia Brazylijczycy dodali, że lokalizacja wybrana przez nich lokalizacja jest po prostu doskonała – z dala od podmorskich kabli i obszarów chronionych. Ktoś chyba powinien wytłumaczyć panom marynarzom, jak działa morze i dlaczego 32 tysiące ton złomu nie będzie tak zupełnie obojętne dla środowiska.
Tagi: Brazylia, lotniskowiec, środowisko, natura, azbest, ekologia